Üyelerimiz açısından günümüzün en önemli sorunlarından birisi şüphesiz üretilen mal ve hizmetlerin pazarlanmasıdır. Pazarlamada da satıcı ile tüketici arasında iletişim kurulmasını sağlayan en önemli bağlardan biri reklamdır. Reklamlar, tüketicinin malı tanımasını, nereden, nasıl, ne fiyata alınacağını ve nasıl kullanılacağı konularında doğru seçim yapmasını özetle tüketicinin bilgilendirilmesini sağlar. Ancak reklamların bilgilendirme işlevi, bazen kötü uygulamalarla yanlış ve yanıltıcı reklamlara dönüşebilmektedir.
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun; tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, tüketicinin can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve özürlüleri istismar edici reklam ve ilanları yasaklamaktadır.
Örneğin, reklamda vurgulanan nitelikler ve bilgiler gerçeği yansıtmıyorsa bu durumda yanlış reklam söz konusudur. Bir otel sahibi 3 yıldızlı oteli hakkında, 4 yıldıza sahipmiş gibi bir reklam verirse veya bir emlakçı denizle bağlantısı olmayan bir gayrimenkulü verdiği reklamda “denize 0 km.” olarak gösterirse ortada yanlış, tüketicinin bilgi noksanlığını istismar edici bir reklam vardır.
Başka bir örnek vermek gerekir ise; reklamda verilen bilgiler ve özellikler gerçek olmasına rağmen, bilinçli bir şekilde reklamda olması gereken bir takım hususlar gizlenmişse ya da bu bilgi verilmemişse, yanıltıcı reklam söz konusudur. Otel sahibi, yayınladığı reklamda oda fiyatını 50 TL olarak reklam etmiş ve başka hiçbir ibare kullanmamış, ancak bu otele Ağustos ayında gittiğinizde bu fiyatın sadece kış ayları için uygulandığını, Ağustosta oda fiyatının 150TL olduğunu söylemişse, tüketici gene verilen reklamla yanıltılmaktadır. Verilen hizmet veya satılan ürünle ilgili en temel hususlar, özellikler belirtilmeden reklam verilmesi, tüketiciyi yanlış yönlendirmektir.
Bu noktada, yukarıda ifade edildiği gibi, yasal düzenlemelere aykırı olarak reklam ve ilan verenler hakkında Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde oluşturulan Reklam Kurulu tarafından, idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmektedir. Bölgemizde de pek çok işletme ilgili mevzuata uygun reklam vermediğinden, maalesef bu cezalara uğramıştır.
Bu kapsamda üyelerimizin reklam ve ilan verirken; tüketicinin kısaca bilgilendirilmesini sağlayacak doğru, açık reklamlar vermesi; eksik bilgi vermemesi gerekmektedir.