Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası’nın (FTSO) sekretaryasını yürüttüğü Fethiye-Seydikemer Meslek Kuruluşları Güç Birliği Platformu, Fethiye’de trafik ve otopark sorunun çözümüne ilişkin alınabilecek tedbir ve önlemlerin görüşülmesi gündemiyle toplandı. Yoğun katılımla gerçekleşen toplantıda ilçede trafik güvenliğini sağlayan jandarma ve polis ekiplerinin de görüş ve önerileri kayda geçti. Toplantıda konuşan FTSO Yönetim Kurulu Başkanı Osman Çıralı, “Özellikle turizm sezonunda vatandaşlarımızı ve tatilcilerimizi zor durumda bırakan trafik sorununa kalıcı çözüm getirmek için uzun süredir çalışma yürütüyoruz. İlçe merkezinde ve Ölüdeniz Mahallesi’nde halkımızı ve tatilcilerimizi rahatlatacak, işletmelerimizin müşteri ve tedarik yollarını sonuna kadar açacak bir çözüm modeli ortaya koymak zorunluluk haline geldi.” dedi.
Fethiye ve Seydikemer Meslek Kuruluşları Güç Birliği Platformu, FTSO Meğri Salonu’nda 4 Ağustos 2022 tarihinde, Şehir Plancıları Odası Fethiye Şubesi Temsilcisi Birol Keski başkanlığında toplandı. Toplantıya Fethiye Belediye Başkan Yardımcısı Oğuz Bolelli, Fethiye Belediye Meclis Üyesi Gözde Gürsoy, FTSO Meclis Başkanı Mustafa Büyükteke, FTSO Yönetim Kurulu Başkanı Osman Çıralı, TÜRSAB BTK Başkanı Özgen Uysal, Seydikemer Ziraat Odası Başkanı Muhsin Gümüş, Fethiye Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Şaban Taşar, Mimarlar Odası Fethiye Temsilcisi Günay Solak, Fethiye Esnaf ve Sanatkârlar Odası Başkan Yardımcısı Veli Uysal, Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama Şube Müdürü Murat Doğan, Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı Fethiye Trafik Koordinatörü Mehmet Fatih Bulut, Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı Fethiye Koordinatörlüğü’nden Eyyüp Akgöl, Fethiye Belediyesi Trafik Sorumlusu Fikret Kaynak, Fethiye Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü’nden İnşaat Mühendisi Ece Şekeroğlu, Deniz Ticaret Odası Fethiye Şubesi Yönetim Kurulu Danışmanı Mehmet Eskici, Muğla Barosu Fethiye İlçe Temsilcisi Volkan Yuluk, Fethiye İlçe Emniyet Müdürlüğü Trafik Büro Amiri Oben Ardıç, Muğla Büyükşehir Belediyesi Zabıta Daire Başkanlığı’ndan Hakan Kaplan, Fethiye İlçe Jandarma Komutanlığı’ndan Jandarma Astsubay Hakan Aydın, Fethiye Şehiriçi Özel Toplu Taşıma Kooperatifi Başkanı Ayhan Yiğit, Fethiye Belediyesi Kültür İşleri Müdürü Halime Ok, İnşaat Mühendisleri Odası Muğla Temsilciliği’nden Levent Çimen, Harita Mühendisleri Odası Fethiye Temsilciliği’nden Birol Güner, Makine Mühendisleri Fethiye Temsilciliği’nden Enver Demirci ve FTSO Genel Sekreteri Av. Ezgi Kullukçu katıldı.
Toplantıda özellikle turizm sezonunda tatilcilere ve vatandaşlara büyük zorluk yaratan ayrıca işletmelerin müşteri ve tedarik yollarını kapatan Fethiye ilçe merkezi ve Ölüdeniz’de yaşanan trafik ve otopark sorunu kapsamlı şekilde ele alındı. Jandarma ve polis ekiplerinin sorunun çözümüne ilişkin önerilerinin de alındığı toplantıda platformun dönem başkanı Birol Keski, 2018 yılında Fethiye-Seydikemer Meslek Kuruluşları Güç Birliği Platformu tarafından Fethiye’deki trafik ve otopark sorunun çözümüne ilişkin hazırlanan raporun detaylarını katılımcılarla paylaştı. Raporda ilçe merkezi ve sahil kesimindeki araç yoğunluğunun hafifletilmesi için bir plan ortaya konulduğunu belirten Birol Keski, bazı maddelerinin gerçekleştiğini ancak birçoğunun hala hayata geçirilmediğinin altını çizdi. Keski, toplantıda trafik güvenliğini sağlayan jandarma ve polis ekiplerinden gelen önerilerin 2018 yılında hazırlanan raporda aynen yer aldığını vurguladı. Fethiye şehir merkezinin yol kenarına park ve Salı Pazarı Meydanı ile birlikte toplam 1900 araçlık otopark kapasitesine sahip olduğunu vurgulayan Keski bu kapasitenin arttırılması yada merkeze daha az aracın sokulması şeklindeki ayrı seçenekler arasında karar verilmesi gerektiğinin altını çizdi.
Rapora ilişkin detayların paylaşılmasının ardından katılımcıların görüş ve önerileri alındı. Fethiye Belediye Başkan Yardımcısı Oğuz Bolelli, Salı Pazarı Meydanı’na katlı otopark yapılması projesinin gündemlerinde olduğunu belirterek, projenin hayata geçmesiyle şehir merkezinde otopark sorununa rahatlama gelebileceğini kaydetti.
Görüş ve önerilerini açıklayan TÜRSAB BTK Başkanı Özgen Uysal, “Muğla makasına ışıksız kontrollü dönerli kavşak yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Petek Sitesi yanına ışıksız kontrollü dönerli kavşak yapılırsa, Ölüdeniz’den gelen araçların akışı hızlanır. Baha Şıkman Caddesi’nde kaldırım genişlikleri çok fazla, sıcak hava nedeniyle insanların o bölgede yürümesi için bir cazibe yok. 1,5 metre bile her iki taraftan kısaltılsa, araç trafiğini rahatlatabilir. Ölüdeniz bölgesine ulaşımı hızlandırmamız gerekiyor.” dedi.
“Toplu taşıma sayıları düşüyor.”
Fethiye Şehiriçi Özel Toplu Taşıma Kooperatifi Başkanı Ayhan Yiğit ise “Toplu taşıma gitgide azalıyor. Özellikle pandemiden sonra toplu taşımadan kaçış var. 2019’da 572 bin olan rakam 2022’de 340 bine düştü. Yıllara bölünce aylık 8 bin yolcu düşüşü olmuş. Yerel insanlar zaten kendi araçlarıyla hareket ediyor. Tatilcilerin de kendi araçlarıyla geldiği düşünüldüğünde trafik kaçınılmaz oluyor.” diye konuştu.
Harita Mühendisleri Odası Fethiye Temsilciliği’nden Birol Güner de trafik yoğunluğunun sebep olan gerekçeler hakkında bilgi vererek, “Problemleri, problemlerin içinden bakarak çözemeyiz. Belediye, kaymakamlık gibi kamu kurumları hep şehrin içinde kalmış vaziyette. Bu şekilde oldukça hepimiz şehir merkezine ineceğiz. Gelişmiş ülkelerde şehiriçi planlama bu şekilde değil. Kamu kurumları da tüm inisiyatiflerini kullanmalı, örneğin teleferiğe ruhsat verirken yolun düzenlenmesini ve ayrılmasını mecbur koşmalılar. O yolun düzenlenmesi için illa ölümcül kaza olması gerekmemeli. Ulaşım kanalları da çeşitlendirilmeli, örneğin denizin olduğu yerlerde deniz taşımacılığından mutlaka yararlanılmalı. Şehirde zaten kısıtlı bir park yeri var, şöyle bir baktığımızda Fethiye merkezdeki park yerlerinin çoğunu esnafların kapattığını görebiliyoruz. Aynı durum Ölüdeniz için de geçerli. Çözüm önerisi getirmek gerekirse; şehir içinde arazisi olan insanlarımız bu alanları park alanı, otopark olarak değerlendirmek isteyebilir. Bunun önü açılmalı. Belki bir bilgilendirme toplantısı, basın açıklaması yapılmalı. Bu alanlarda teşvik edilebilir yer sahipleri ve işletmeler. Zaten otopark yapmak daha kolay. Modüler sistem olacağı için kat sınırı problemine de takılmaz. ‘Geçici açık otopark’ başvurusunda bulunabilirler.” dedi.
Trafik ışıklarının bazı bölgelerde akıcı olan trafiği yavaşlatıp yoğunluğa neden olduğunu belirten Fethiye Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Şaban Taşar ise, “Sinyalizasyondan ziyade akan trafiği durdurmamak adına bir düzen düşünülmesi gerekiyor. Bazı yolların trafiğe kapatılması ve tek yön trafik olması, esnafların hoşuna gitmeyebiliyor. Hem trafik akışını sağlamak hem de esnafı mutlu etmek mümkün değil maalesef. Bazı alanlarda tercih yapılması gerekebilir.” diye konuştu.
Başkan Çıralı, “Yeni bir çözüm modeli ortaya koymak zorunluluk haline geldi.”
Toplantıda dile getirilen tüm önerileri kayıt altına aldıklarını vurgulayan FTSO Yönetim Kurulu Başkanı Osman Çıralı, turizm sezonunda vatandaşları ve tatilcileri zor durumunda bırakan, işletmelerin müşteri ve tedarik yollarını kapatan trafik sorununa çözüm bulmak için uzun süredir çalıştıklarını söyledi. Kalıcı çözüm getirmek için yeni bir model ortaya koymanın şart olduğunu aktaran Başkan Çıralı, trafiğe kapatılan alanlarda tatilciler için tehlike yaratan motosikletlere yönelik denetimlerin de arttırılması gerektiğinin altını çizdi. Şehir merkezinde yaya trafiğinin işler haline getirilmesinin işletmeler açısında da faydalı olacağına inandığını belirten Başkan Çıralı, köklü çözümlerle Fethiye’yi park alanları ve şehir içi trafiğiyle daha yaşanılır bir yer haline getirmeyi istediklerini kaydetti.