Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası’nın (FTSO) girişimleriyle Fethiye Tahini’nin, Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan coğrafi işaret tescil belgesi alması, susam ve tahin üreticilerini sevindirdi. İri taneli, yağ oranı yüksek yerli susamdan üretilen Fethiye Tahini’nin tadı ve kokusuyla diğerlerinden ayrıldığını vurgulayan üreticiler, atılan markalaşma adımlarının tanıtım ve pazarlama açısından çok önemli olduğunu söyledi.
Fethiye ve Seydikemer’de yetişen iri taneli susamlar, Fethiye Tahini’nin en önemli özelliğini oluşturuyor. Fethiye’de faaliyet gösteren firmalar tarafından çiftçilerden toplanan tohumlar, fabrikalarda depolanıyor. İmalat aşamasına geçen firmalar, susamı tozundan arındırmak için eleklerden geçiriyor. Tahine dönüşecek susam, kabuklarından arınması için yaklaşık 12 saat suda bekletiliyor. Yıkandıktan sonra suyu sıkılan susam, demir kazanlarda yaklaşık 200 derece sıcaklıkta, 4 saat süresince kavruluyor. Daha sonra soğutma tavalarına alınan susam eleniyor ve değirmende öğütülerek tahine dönüşüyor.
Çifte kavrulmuş özelliği ve yüksek yağ oranı ile benzerlerinden ayrılan Fethiye Tahini’nin FTSO’nun girişimleriyle coğrafi işaret belgesi alması, bölgedeki çiftçileri ve tahin üreticilerini sevindirdi. FTSO’nun çalışmasını markalaşma yolunda çok önemli bir adım olarak niteleyen üreticiler, bu girişimlerin pazarlama açısında da büyük öneme sahip olduğunu kaydetti.
“Çok güzel adımlar atıldı”
İlçede Fethiye Tahini üreten firma yetkilisi Yunus Emre Çoban alınan coğrafi işaret belgesiyle yerli susamdan elde edilen tahinin benzerlerinden ayrılacağını söyledi. Fethiye ve Seydikemer’deki üreticilerden alınan iri taneli susamın tahinin en önemli özelliğini oluşturduğunu belirten Çoban, Türkiye’de tahin üretiminin beyaz susamdan yapıldığını kaydetti. Çifte kavrulmuş Fethiye Tahini’nin lezzetiyle ön plana çıktığını vurgulayan Çoban, “Fethiye’de birçok insan bu farkı ve lezzeti biliyordu. Şimdi ise çok daha fazla insana ulaşma vakti. FTSO’nun girişimiyle markalaşma yolunda çok önemli bir adım atıldı. Sırada tahinimizi hologram etiketiyle pazarlamak var. Böylelikle tahinimiz Türkiye’de ve dünyanın her yerinde kolayca ayırt edilebilecek. Bu çalışmalar nedeniyle FTSO’ya çok teşekkür ediyoruz. Fethiye Tahini konusunda çok güzel adımlar atıldı.” dedi.
"Yerli susamdan ürettiğimiz tahinin lezzeti bambaşka"
İlçede lokum ve tahin üreten firmanın pazarlama sorumlusu Emre Erdoğan ise şirket olarak geleneksel ürünler ürettiklerini, bunlardan birisinin de tahin olduğunu belirtti. Tahin üretiminde bölgede üretilen susamları kullandıklarını vurgulayan Erdoğan, "Yerli susamdan ürettiğimiz tahinin lezzeti bambaşka oluyor. Yerli susam, ithal susamlara göre çok kaliteli. Susamlarımız Fethiye, Seydikemer ve Gökova bölgesine yetişiyor. İthal susamlara göre iri taneli, böyle olunca daha yağlı ve lezzetli oluyor. Susam iki kez kavrulunca ise aroması daha da artıyor. Tahinimiz coğrafi işaret alması bizleri çok sevindirdi. Ürünlerimiz hazırlanan etiketlerle satılacak. Bu çalışmayla susamımızın ünü yurt dışına kadar yayılacak. Bunun en büyük avantajı da çiftçimize olacak. Tahine özellikle yurt içinde yoğun talep var. Yurt dışından da müşterilerimiz oluyor. Onlara da internet üzerine satış yapıyoruz. Hologram etiketlerinin ardından talebin daha da artacağın düşünüyoruz.” diye konuştu.
Hedef ‘Fethiye’ markasıyla Avrupa’ya pazarı
Fethiye’nin hem turizm, hem de önemli bir tarım bölgesi olduğunu belirten FTSO Yönetim Kurulu Başkanı Osman Çıralı, oda olarak bölgedeki tarımsal ürünlerle ilgili çalışmalar yapıp coğrafi işaret almak için mücadele verdiklerini söyledi. Fethiye Tahini’nin Türkiye’nin coğrafi işaretli ilk tahini olduğunu anlatan Başkan Çıralı, tahinin ayrıca Fethiye’de coğrafi işaretli ilk tarımsal ürün unvanını aldığını sözlerine ekledi. Tahini Türkiye’de ve Avrupa’da pazarlamak için çalışmaların süreceğini vurgulayan Başkan Çıralı sözlerini şu şekilde sürdürdü;
“Oda olarak daha önce Seydiler Kilimi’ni tescilletmiştik. Kaya İnciri için süreç tamamlanmak üzere. Bu arada belediyemizde Üzümlü Dastarı ve Kaya Halısı’nda süreci tamamladı. Fethiye ve Seydikemer’in tüm ürünlerini markalaştırmak adına çalışmalarımıza devam edeceğiz.”