Fethiye-Seydikemer Meslek Kuruluşları Güç Birliği Platformunun Mayıs toplantısında Fethiye’nin ulaşım sorunu masaya yatırıldı. Muğla Büyükşehir Belediyesi ve Fethiye Belediyesinden de yetkililerin katıldığı toplantıda Şehir Plancıları Odasının tespit ve önerileri değerlendirildi. Trafik sorunu yaşanan noktalar tek tek ele alınarak çözüm yöntemleri üzerinde duruldu.
Fethiye-Seydikemer Meslek Kuruluşları Güç Birliği Platformunun Mayıs ayı toplantısı 3 Mayıs Perşembe günü saat 14.00’te Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası Meğri Salonunda yapıldı. Fethiye Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası Başkanı Yaşar Bildirici’nin dönem başkanlığında yapılan toplantıya Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Osman Çıralı, Muğla Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi Atabey Akgün, Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı Ulaşım Planlama Şube Müdürü Serdal Argan ile birlikte Murat Doğan, Salih Özcan Dağlı, Fethiye Belediyesinden Fikret Kaynak, Muğla Şehir Plancıları Odasından Barış Çerçi, Birol Keski, Ercan Çınaroğlu, Mürüvet Başıhoş, İnşaat Mühendisleri Odası Fethiye Temsilcisi Levent Çimen, TÜRSAB BYK Başkanı Süleyman Kaya, Fethiye Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Şaban Taşer, Fethiye Pazarcılar Odası Başkanı Adem Hıra, Mimarlar Odası Fethiye Temsilcisi Gökhan Güngör, Fethiye Baro Temsilcisi Fatih Taşer, Elektrik ve Elektronik Mühendisleri Odası Fethiye Temsilcisi Sermet Ünel, Fethiye Ziraat Odası Temsilcisi katıldı.
İlk olarak dönem başkanı Yaşar Bildirici tarafından platformun yapısı ve çalışma şekli hakkında bilgi verildi. Bilgilendirmenin ardından katılımcılar kendilerini tanıttılar.
Platformun toplantılarına ev sahipliği yapmaktan memnuniyet duyduklarını belirten FTSO Başkanı Osman Çıralı, bunun devam edeceğini söyledi.
Şehir Plancılar önerilerini sundu
Tek gündem maddesi ile toplanan platform, Fethiye’nin trafik sorununu ele aldı. İlk olarak Muğla Şehir Plancıları Odası adına Birol Keski tarafından Fethiye’de yaşanan trafik ve ulaşım sorunu, sorun yaşanan noktalar ve çözüm önerileri üzerine sunum yapıldı. Fethiye’nin trafik sorununun ilçe belediyesi, büyükşehir belediyesi ve Karayollarının işbirliği ile çözülebileceğinin altını çizen Birol Keski, sunumunu trafikte soruna sebep olan uygulamaların fotoğrafları ile destekledi. Atatürk Caddesi, Çalış bölgesi, AVM-küçük sanayi sitesi-otogar bölgesinde trafik yoğunluğu yaşandığını belirten Birol Keski, özellikle Fethiye şehir merkezinde yaşanan otopark sorununun çözülmesi için park ücretlerinin arttırılması ve belli bir saatin üzerinde park eden araçlardan yüksek ücret alınması, ayrıca merkeze yakın noktalarda otopark yapılarak merkezdeki otopark yoğunluğunun hafifletilmesi önerisinde bulundu. Şehir merkezine araç girişini en aza indirmek gerektiğini ileri süren Keski, katlı otopark için de Mustafa Kemal Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinin yanında bulunan ve zemin otopark olarak kullanılan alanı önerdi.
Ulaşım ağının kademelendirilmesi gerektiğini ifade eden Birol Keski, “Ulaşım Ana Planının yürürlüğe girmesi gerekiyor. Ana ulaşım hatları güçlendirilmeli ve otopark ile desteklenmeli. Fethiye’de 110 bin kayıtlı araç var. Turizm sezonunda Atatürk Caddesinden günlük geçen araç sayısı 25 bin ancak kent merkezinde 1.500 araç park yeri kapasitesi var. Salı Pazarının giyim bölümünün kurulduğu alan planlarda yeşil alan ve park yeri olarak görünüyor ancak sadece park alanı olarak kullanılıyor. Buranın 500 araç park kapasitesi var.” dedi.
Keski, kanal kenarlarına cepler yapılarak park kapasitesinin arttırılabileceğini dile getirdi. Okullar bölgesinde inşaatı devam eden okul binalarının bir an önce tamamlanarak taşınması gerektiğini söyleyen Keski, bu okullardan boşalacak alanların da yine kamu alanı olarak kullanılması gerektiğini ifade etti. Toplu taşıma sistemlerine ağırlık verilmesini önerin Keski, “Denizde bazı noktalara iskele yapılarak dolmuş tekne uygulamasına geçilebilir. Raylı sistemler kurularak toplu taşıma yöntemleri ile kara ulaşımı üzerindeki yük azaltılabilir.” diye konuştu. Çalış bölgesinde hastane ve adliye sebebiyle araç yoğunluğu yaşandığına dikkat çeken Birol Keski, rekreasyon alanı ile birlikte bu bölgeye 400 araçlık park yeri gerektiğini söyledi. Birol Keski, “Trafik Yönetim Sistemi oluşturulması ve trafik otoritesi kurulması gerekmektedir. Bisikletle ulaşım desteklenmeli ve yaygınlaştırılmalı. 10 metre ve daha dar yollarda hız kesici uygulamalı, kaldırımsız yollar yapılarak tek sıra park imkânı sunulmalı. Trafiğin yoğun olmadığı yerlerde sağa sürekli geçiş imkânı verilmeli. Bazı kavşaklar yeniden düzenlenmeli. Ölüdeniz yolu araç ve yaya bağlantısı düşünülerek yeniden düzenlenmeli.” ifadelerine konuşmasında yer verdi. Fethiye Yarım Adasına giden yolda yaşanan sorunlara da değinen Keski, yat çekek yerinin başka bir yere taşınması, koylara giden yolların genişletilmesi gerektiğini belirtti. Birol Keski, tüm çözüm yöntemlerinin birlikte uygulanması halinde sonuç alınabileceğini vurguladı.
Çözüm toplu taşıma araçlarını kullanmak
Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı Ulaşım Planlama Şube Müdürü Serdal Argan, Şehir Plancıları Odasının tespit ve önerilerinin ardından Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülmekte olan çalışmaları katılımcılarla paylaştı. Muğla’da araç sayısının her yıl hızlı bir şekilde arttığına dikkat çeken Argan, Mustafa Kemal Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinin yanındaki araziye katlı otopark yapılması hususunun imzadan çıktığını ifade etti. Argan, “Ulaşım Ana Planı hazırlanıyor. Hazırladıktan sonra kurumların, meslek kuruluşlarının görüşlerine sunacağız. Onlarla işbirliği içinde yapacağız. İmar planları ile entegre bir plan hazırlayacağız ve her 5 yılda bir revize edeceğiz. Bodrum, Marmaris ve Fethiye için ayrıca yaz ulaşımı değerlendiriyoruz. Bu bölgelerde yapılan çalışmalarda sosyo-kültürel yaklaşımları da göz önünde bulunduruyoruz.” dedi. Argan, Fethiye’de işyeri bulunan kişilerden otopark bedellerinin arttırılması yönünde talepler geldiğini, otopark ücreti uygulamasının iptal edildiği yerlerden de eski sisteme dönülmesi için taleplerin olduğunu söyledi. Merkezlerde katlı otopark yapılmasının trafik sorununu çözmeyeceğini belirten Argan, çözümün toplu taşıma sistemlerini kullanmak olduğunu kaydetti. Gelişmiş ülkelerde otopark ücretlerinin yüksek tutularak merkeze araç girişinin sınırlandırıldığı bilgisini veren Serdal Argan, raylı sistem önerisi için ise şu açıklamayı yaptı: “Raylı sistemler pahalı, maliyeti yüksek sistemler. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bir yerde raylı toplu taşıma sistemi kurulabilmesi için bir saatte tek yöne 7.500 kişilik ulaşım kapasitesinin olması gerekliliğini göz önünde bulunduruyor. Bu nedenle Muğla’nın hiçbir yerinde raylı sistem kurulamıyor.”
Fethiye Belediyesi Trafik Ulaştırma Hizmetleri Müdürlüğü Sorumlusu Fikret Kaynak da yapımı devam eden rekreasyon alanına 200 park kapasiteli otopark yapılarak bölgede adliye ve hastaneden ötürü oluşan yoğunluğu hafifletmeyi hedeflediklerini söyledi. Fikret Kaynak, bisiklet yollarının da Avrupa standartlarına çıkarılacağını belirtti.
FTSO Başkanı Osman Çıralı, Yeni Caminin yanındaki duraktan hareket eden araçların güzergâhlarına Karagözler ve Çarşı caddesinin de eklenerek bu bölgeye özel araç girişlerinin azaltılabileceğini söyledi.