“Turizmde İnovasyon Esaslı İş Geliştirme Projesi” Kapsamında Çalıştay Düzenlendi - Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası
Loading...
Haber Galerisi

“Turizmde İnovasyon Esaslı İş Geliştirme Projesi” Kapsamında Çalıştay Düzenlendi

Haber Tarihi: 24.11.2011

18.02.2011 tarihinden itibaren Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası (FTSO) tarafından yürütülmekte olan “Turizmde İnavosyon Esaslı İş Geliştirme Projesi” kapsamında 21.11.2011 tarihinde Yat Butik Otel’de Çalıştay düzenlendi. 

Bölgemizin öncelikli sektörü olan turizm sektörünün markalaşma çalışmalarına ivme kazandırmak amacıyla 2010 yılında FTSO, KOSGEB’in Tematik Proje Destek Programı’na başvuruda bulundu.  FTSO’nun “Turizmde İnovasyon Esaslı İş Geliştirme” isimli projesi uygun bulunarak KOSGEB’den % 50 oranında hibe desteği almaya hak kazandı. Proje çerçevesinde 9 ay boyunca aşağıdaki faaliyetler gerçekleştirildi:

  • İşletmelerin yaratıcılık, yenilikçilik, Pazar araştırması ve Pazar geliştirme konularında bilgi ve becerilerinin arttırılmasına yönelik bir dizi eğitim ve atölye çalışmaları gerçekleştirildi.
  • Yaratıcılık ve inovasyonu teşvik etmek üzere farklı ürün ve hizmet sunumunu gerçekleştiren işletmelere yönelik “İnovasyon Dostu Kurum Sistemi” oluşturuldu.
  • Hedef pazarlardaki tüketici beklentilerinin ve eğilimlerinin tespitine yönelik pazar araştırması gerçekleştirildi.
  • Fethiye destinasyonuna güçlü bir görsel kimlik oluşturmak üzere onu temsil edecek ve avantajlarını başarıyla tanıtacak logo, maskot ve slogan yarışması düzenlendi.
  • Hedef pazarlarda farklılık farkındalığı yaratmak amacıyla Fethiye’nin farklı bir üslup ve anlatım ile tanıtılması ve Fethiye’deki turizm işletmelerinin yenilikçi ürün ve uygulamalarının tanıtılması ile turizm işletmelerinin inovasyon konusunda bilgi edinmelerine yönelik Türkçe ve yabancı dilde web sayfası hazırlandı.

Projenin son faaliyeti olan inovasyon temelli ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi ve pazar araştırması verilerine dayanarak “politika ve strateji oluşturulması” amacıyla 21 Kasım 2011 tarihinde Yat Butik Otel’de bir çalıştay gerçekleştirildi.

Söz konusu proje kapsamında Şubat ayından bu yana yapılan faaliyetleri ve çalışmalarını değerlendiren FTSO Genel Sekreteri Füsun Şahin’in sunumunun ardından proje kapsamında Fethiye’nin tanıtımına yönelik hazırlanan web sayfası tanıtıldı. Web sayfasında Fethiye’de sıra dışı, özgün ürün ve hizmet sunan inovasyon dostu işletmelerin ve tesislerin tanıtımının yapılacağı ifade edildi. Ayrıca söz konusu web sayfasında Fethiye’nin turistik ürünleri ve değerlerinin özgün bir üslupla, efsaneler ve hikayeler ile anlatıldığı vurgulandı.

Muğla Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Meslek Yüksek Okulu akademisyenlerince gerçekleştirilen Pazar Araştırmasının bulguları proje ekibinden Doç. Dr. Umut Avcı tarafından sunuldu.

Çalıştayda, “kentsel yenileşim” alanında kıyaslama çalışması yapmak ve bu alanda ilçemizde yapılabilecek çalışmalar için esin kaynağı olması için Muğla Belediyesi tarafından gerçekleştirilen ARASTA Projesi hakkında ayrıntılı bir sunum Muğla Belediyesi İmar Müdürlüğü’nde görevli sanat tarihçisi Esin Gençtürk Gümüş tarafından yapıldı. Sunumunda Esin Gençtürk Gümüş, eskiden zahire pazarı olarak adlandırılan ancak geçen yıla kadar garaj olarak kullanılan bu alanın esnaftan herhangi bir kaynak alınmaksızın İl Özel İdaresine aktarılan emlak vergileri üzerinden pay alınarak Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunmasına ait Yönetmelik çerçevesinde finansının sağlandığını vurguladı.

Çalıştayda ayrıca turizm hizmetlerinin sunumunda sıradanlaşmanın ötesine geçen ve yaratıcı düşünceyi faydaya dönüştüren ve bu uygulamaları belli bir sistem çerçevesinde yürüten turizm işletmelerini ödüllendirip, halka duyurmak ve böylece sektördeki diğer iş yerlerini ve kurumları inovasyon öncüsü olmaya teşvik etmek amacıyla oluşturulan İnovasyon Dostu Kurum Sistemi hakkında bilgi verildi. Bu sistem kapsamında ziyaret edilen ve inovasyon dostu işletme olmaya hak kazanan Yörük Müzesi işletme sahibi Enver Yalçın’a, Kaya Misafir Evi işletme sahibi Filiz Almalı’ya, Yonca Lodge işletme sahibi Emre Karabacak’a ve Yat Butik ve Yat Klasik Otel işletme müdürü Mustafa Argın’a FTSO Genel Sekreteri Füsun Şahin tarafından plaket ve çiçekleri takdim edildi.

Geleceğe yönelik yol haritası oluşturmak amacıyla yapılan çalıştayda hedef pazarlara yönelik farklı, sıra dışı destinasyon, ürün ve hizmet tasarımı yapmak, pazar geliştirmek, Fethiye’yi özgün bir destinasyon olarak konumlamak ve bunu sürdürülebilir kılmak amacıyla oluşturulan çalışma gruplarında yer alacak kişiler uzmanlık alanlarına göre belirlendi. Buna göre “Pazar Geliştirme, Destinasyon Konumlama, Kentsel Yenileşim ve Turizmde İnovasyon” olarak bölümlere ayrılan gruplar görüş ve önerilerini belirlenen grup sözcüleri ile dile getirdiler.

Tüm çalışma gruplarının sunumlarının ardından ortaya çıkan görüş ve öneriler bir politika belgesi hazırlamak amacıyla; kısa, orta ve uzun vadeli olarak stratejik yol haritasına dönüştürüldü. Çalışma gruplarından ortaya çıkan “öneriler” ve “geleceğe yönelik stratejik yol haritaları” aşağıdaki gibidir:

 

1.    KENTSEL YENİLEŞİM Çalışma Grubu’nun Önerileri

 

  • Uzun vadede kentin mimari yapısı, dokusu ve binalarda kullanılan malzemelere kadar bir kimliğinin veya tarzının bulunması bu amaçla kentsel dokuda kısa ve orta vadede yapılacak her yenileşim faaliyeti bu kimliğin bir parçası olarak görülmeli kentsel dokuyu, kent kimliğini koruyarak mimari tarz oluşturulmalıdır.
  • Şehrin içinde kalan küçük sanayi sitesi hızla Çırpı boğazında bir yere taşınmalıdır.
  • Kentte, restorasyon ve yenileşim alanlarında konusunda uzman kişilerden bir heyet oluşturularak başka kentlerdeki restorasyon ve yenileşim konularında kıyaslama çalışması yapmak üzere inceleme gezisi düzenlenmelidir.    
  • Paspatur’dan başlayarak kaleye kadar olan kesimde geleneksel dokuya uygun restorasyon çalışmaları Muğla Belediyesi örneğinde de görüldüğü gibi İl Özel İdaresi kaynakları kullanılarak yapılmalı ve tarihi çarşı canlandırılmalıdır.
  • Şehir içi trafik sisteminin düzenlenmesi ve raylı sisteme geçilebilmesi yönünde projeler üretilmelidir.
  • Kentin giriş ve çıkışları mimari dokuya uygun olarak yenilenmelidir.
  • Kentsel yenileşimde mutlaka yeni kurulacak fakültenin yaratacağı yoğunluk düşünülmeli ve fakültenin açılacağı alanda öğrenciler için konut imkanının şimdiden sağlanması gereklidir.
  • Okulların taşınacağı kampus alanın trafik yoğunluğu dikkate alınarak yol düzenlemesi şimdiden planlanmalıdır.
  • Depremden sonra çıkabilecek yönetmelik çerçevesinde restorasyon çalışmaları yapılmalıdır.
  • Paspaturdaki tarihi binalara restorasyon çalışması yapılması

 

KENTSEL YENİLEŞİM Çalışma Grubu’nun Geleceğe Yönelik Stratejik Yol Haritası

Orta vadede uygulanabilecek bir öneri: Şehir giriş-çıkışlarının yenilenmesi

Öneriyi uygulamada karşılaşılacak sorunlar: Finansal sorunlar

Tehditler: Mevcut durumun çok kötü olması

Fırsatlar: Örnek modellerin olması

Kolaylaştırıcı Unsurlar: Karayollarının çevre yolu çalışması

Uygulayıcı kurum ve kuruluşlar: Belediye ve Karayolları

 

Uzun vadede uygulanabilecek bir öneri: Şehirdeki binaların restorasyonu

Öneriyi uygulamada karşılaşılacak sorunlar: Bürokratik engeller, yasal düzenlemeler, finans sorunu

Fırsatlar: Binaların düşük katlı olması

Kolaylaştırıcı Unsurlar: Deprem Yönetmeliği

Uygulayıcı kurum ve kuruluşlar: Belediye ve Kaymakamlık

 

2.    DESTİNASYON KONUMLAMA Çalışma Grubu’nun Önerileri

 

  • Destinasyon konumlamada hedef kitlemizin algısında nasıl bir Fethiye yaratmalıyız sorusuna yanıt aranmalıdır. Pazar araştırmasının sonuçları da ortaya koymuştur ki özellikle İngiliz, Alman ve Hollanda pazarı deniz, kum, güneş için Fethiye’yi tercih etmektedir. Bu amaçla destinasyon olarak konseptimiz “ deniz- kum-güneşten daha fazlası”  olmalıdır.
  • Hedef kitlemizde deniz, kum, güneşin yanı sıra doğa ve macera sporları, özgün bir kültür ve tarihi mirası içinde barındıran bir Fethiye algısı üzerinde konumlandırma çalışması yürütülmelidir.  Deniz, kum, güneşi hayal edenlere daha fazlasını yaşatabileceğimiz bir destinasyon konumlanmasında  “Fethiye: Hayal Et Fazlasını Yaşa” sloganı bu anlamda hedefine ulaşacaktır.
  • Hedef pazarlar coğrafi olarak ülkemize 3-4 saatlik uçuş mesafesindeki Avrupa, İskandinav ülkeleri, Rusya pazarı olarak belirlenmelidir. İlçemize gelen turist sayıları ve Avrupa’da yaşanan kriz dikkate alındığında yerli pazar ihmal edilmemeli, özellikle Ankara pazarı üzerine yoğunlaşılmalıdır. Uzun vadede Japon, Kore ve Kanada pazarı üzerine çalışmalar yapılmalıdır.
  • Yaz sezonunda genç, evli ve orta gelir grubuna hitap edilebilir, sonbahar ve ilkbaharda üst gelir gruplarına hitap edilebilir ve ilkbahar ve sonbaharda doğa ve macera severler hedef kitlemiz olmalı.
  • Fuarlardaki tanıtım stratejimiz deniz, kum, güneş ekseni yanı sıra alternatif turizm etkinliklerine yönelik olmalıdır.
  • Turizm fuarları, ulusal TV ve internet ile çok kanallı tanıtım faaliyeti yürütülmelidir. Ayrıca yabancı tur operatörleri nezdinde lobi faaliyetleri gerçekleştirilmelidir.
  • Logo, slogan ve maskot, fuarlarda tanıtım materyali üzerinde ve şehrin muhtelif yerlerinde etkin bir şekilde kullanılmalıdır. Örneğin fuarlarda caretta kaplumbağası similasyonu yapılarak fuar alanında gezdirilmeli caretta maketi stantlarda kullanılmalıdır.
  • Hediyelik eşya, tişört, çanta, kupa, şapka, terlik, anahtarlık vb. unsurlarda logo, slogan ve maskot kullanılmalıdır.
  • Fethiye maskotu olan kaplumbağadan heykeller yapılabilir. Örnek olarak Caretta kaplumbağaları heykelcikleri üzerinde  “90 bin yıldır her yıl mutlaka bu kıyılara geliriz” şeklinde slogan kullanılmak suretiyle müşteri sadakatinin sağlanması düşünülebilir.

 

DESTİNASYON KONUMLAMA Çalışma Grubu’nun Geleceğe Yönelik Stratejik Yol Haritası

Kısa vadede uygulanabilecek öneriler:

  • Özgün turizm ürünlerimizi (Yürüyüş yolları, paragliding, safari, köy turları, düğün turları, dalış) tanımlamak ve eksiklikleri gidermek üzere altyapı çalışmaları yapmak
  • Destinasyon yönetimi ile ilgili tüm turizm paydaşlarından oluşan bir kurul oluşturmak
  • Personel eğitimlerini gerçekleştirmek
  • Hediyelik eşyaların yaptırılması
  • Tanıtım etkinliklerinde logo, maskot ve sloganın kullanılması 

Orta vadede uygulanabilecek öneriler:

  • Hedef kitleye yönelik destinasyonumuzu farklı ve özgün kılan tanıtıcı filmlerin hazırlanması
  • Hediyelik eşya endüstrisi geliştirilmesi
  • Personel eğitimleri

Uzun vadede uygulanabilecek öneriler:

  • Yeni pazarlar oluşturulması (örn: Japonya ve Kore pazarı)
  • Tarihi dokunun gün yüzüne çıkarılıp konumlandırılarak kültür turizmi konusunda çalışma yapılması

 

Destinasyon yönetimi ile ilgili tüm turizm paydaşlarından oluşan bir kurul oluşturmasında;

Öneriyi uygulamada karşılaşılacak sorunlar: Destinasyon yönetimi ile ilgili kurulun oluşturulmasında Fethiye’deki kurum ve kuruluşlarda güç birliği kültürünün zayıf olması  

Fırsatlar: Turizm sektörü oyuncularının destinasyon yönetimi ile ilgili bir kurulda bulunmak konusunda istekli olması

Tehditler: Yerel yönetimlerin turizm sektörü çalışmalarına liderlik etme konusunda isteksiz olması

Kolaylaştırıcı Unsurlar:  Yerel basının etkili olması  

Uygulayıcı Kurum Ve Kuruluşlar:  Turizm ile ilgili Sivil Toplum Kuruluşları

                    

3.    PAZAR GELİŞTİRME Çalışma Grubu’nun Önerileri

 

  • Mevcut pazar yapısının sunduğu ürünler (deniz, kum, güneş) ve turist profili  (İngiliz, Alman, Hollanda, İskandinav, Rusya)   yaş, cinsiyet, medeni durum vb. gibi bütün ayrıntılarına kadar analiz edilmelidir.
  • İşletme ve yatak stoku hakkında istatistikler toplanmalıdır.   
  • Alternatif ürün ve alternatif Pazar neler olabilir ve bunu talep edecek turistler kimler olabilir, konusu araştırılmalı.
  • Alternatif pazarlara ulaşmadaki sorunlar araştırılmalı
  • Yatak kapasitesini artırmak yerine mevcut kapasiteyi en verimli şekilde kullanmanın yolları araştırılmalı
  • Kültür, spor, doğa turizmini teşvik edip, turizmi yıla yaymak ve geliri artırmak konusunda çalışmalar yapılmalı
  • Ucuz/pahalı, doğa/macera/eğlenceli hangisinde yer almak istiyoruz konusu belirlenmeli.
  • Pazar araştırma sonuçlarına göre memnun olmayan %20’lik kısmı nasıl memnun edebiliriz konusunda çalışma yapılmalı.

 

PAZAR GELİŞTİRME Çalışma Grubu’nun Geleceğe Yönelik Stratejik Yol Haritası

Orta vadede uygulanabilecek öneriler:

  • İşletme stoku ve müşteriler hakkında detaylı ve sağlıklı istatistikler ile turist profilinin (yaş, cinsiyet, medeni durum) saptanması
  • Herhangi bir ürünü ön plana çıkarıp onun üzerinde etki oluşturmak

Uzun vadede uygulanabilecek öneri:

  • Marka imajı oluşturmak

İşletme stoku ve müşteriler hakkında detaylı ve sağlıklı istatistikler ile turist profilinin (yaş, cinsiyet, medeni durum) saptanmasında,

Öneriyi uygulamada karşılaşılacak sorunlar:

  • İşletmelerin yeterli kayıtlarının olmaması ve bilgi vermekten kaçınması
  • Devlet kurumlarının sağlıklı ve detaylı veri toplama sisteminin olmaması
  • Yerel yönetimlerin duyarsız olması

Kolaylaştırıcı Unsurlar: Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası’nın bu alana yönelik projeleri

Uygulayıcı Kurum Ve Kuruluşlar: Turizm Altyapı Hizmet Birliği

 

4.    TURİZMDE İNOVASYON Çalışma Grubu’nun Önerileri

 

  • Hikâyelerle turistin çekilmesi için temalı oteller oluşturulması
  • Konaklama tesislerinde şu temalar kullanılabilinir: Organik otel, sağlık oteli, diyaliz oteli, diş hastanesi oteli, romantik otel, çadır köy-Yörük oteli, çocuk oteli, engelli oteli,  köy oteli vb.
  • Restoranlara yönelik yöresel ve özgün yemek pazarı, yöresel vejetaryen mutfağı, yöresel mutfak atölyesi, organik restoran.
  • Alışverişe yönelik, el ürünleri pazarı ve aynı yerde üretim ve satış uygulamaları
  • Yat ve deniz alanında 100-150 kişi yerine 40- 50 kişi arası özel hizmet veren günü birlik kaliteli tekneler yapılmalı,  deniz altı müzesi oluşturulup sanat ürünleri sergilenmeli
  • Alternatif turizm olarak, bisiklet yolu-Likya yürüyüş yolu, antik tiyatroda yoga seansı, atış poligamı, av turizmi
  • Taşıma alanında, kaya köy ve çarşı civarına at ile taşıma, at arabaları, üstü açık otobüsler ile günübirlik geziler düzenlenerek şehir tanıtımı yapılabilir,
  • Kışın turizmi canlandırmak amacıyla bir birlik kurulabilir ve otelciler kışın uçak kaldırmak için koltuklar satın alabilir ve böylece kışın da turistin gelmesi sağlanabilir.

 

TURİZMDE İNOVASYON Çalışma Grubu’nun Geleceğe Yönelik Stratejik Yol Haritası

Kısa vadede uygulanabilecek öneriler:

  • Temalı oteller yapılması
  • Antik tiyatroda yoga seansları düzenlenmesi
  • Anıt ağaçlar turu düzenlenmesi

Orta vadede uygulanabilecek öneriler:

  • Sağlık otelleri yapılması
  • Organik ürün restoranları yapılması
  • Av turizmi düzenlenmesi
  • Likya bisiklet yolu düzenlenmesi

Uzun vadede uygulanabilecek öneriler:

  • Yöresel yemek çarşısı
  • El ürünleri ve sanatları çarşısı
  • Kış ayı uçak seferleri için birlik oluşturulması

Kolaylaştırıcı Unsurlar: İlk yapılıyor olması ve yeni Pazar olması

Uygulayıcı Kurum Ve Kuruluşlar: Girişimciler

 

 

Detaylı Bilgi İçin: www.innovativetourismfethiye.com

 

Haber Galerisi
Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası (FTSO) internet sitesinde, çerezler kullanılarak kişisel verileriniz işlenmektedir. Kesinlikle gerekli çerezler, web sitemizin çalışması amacıyla kullanılmaktadır. Kesinlikle gerekli olmayanlar ise, açık rıza vermeniz halinde sitemizin daha iyi hizmet edebilmesi ve kişiselleştirme (gizlilik tercihiniz hariç olmak üzere diğer tercihlerinizin siteye tekrar girdiğinizde hatırlanmasını sağlamak) amaçlarıyla sınırlı olarak kullanılacaktır. Çerez tercihlerinizi panel vasıtasıyla yönetebilirsiniz. Çerezlerle ilgili detaylı bilgi için web site gizlilik ve çerez politikasını , web sitemizi ziyaret etmeniz halinde işlenecek kişisel verileriniz için ise web sitesi aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.