K BELGESİ NEDİR?
K belgesi, K 1, K 2 ve K 3 olmak üzere üç sınıfa ayrılan ve kullanılan araçların sınıfına göre verilen belgelere K belgesi ismi verilir. Kamyonet ve kamyon gibi araçlar ile ticari iş yapabilmek için araç sahiplerinin bu araçları belirlenen hizmetlerde kullanabilmek için K belgesi alma yükümlülüğü bulunur. Bu belgeler şirket adına alınabileceği gibi şahıs adına da alınabilir.
K BELGESİ NASIL ALINIR?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından takip ve koordine edilen işlemler e-devlet üzerinden alınabilir. Bu yolu kullanmak istemeyen kişiler ya da K belgesi ile ilgili başka işlemleri olanlar da Bakanlığa direkt başvuruda bulunabilirler. Eğer bulunduğunuz il/ilçede ilgili müdürlükler bulunuyorsa, bu müdürlüklere de bizzat başvuru yapabilirsiniz. K belgesine başvuruyu şahsın kendisi yapması gerekir. Tüzel kişiler için yetkilendirilen kişilerin, şirket için ise, ortaklardan en az bir tanesinin başvurması yeterli olur. Bu sayede ticari işlemlerin yapılması da mümkün hale gelir. K 1 yetki belgesine kayıt olacak taşıtların Trafik belgelerinde ve motorlu araç tescil ticari olarak tescil ve kayıt edilmiş olmaları da zorunludur.
K1 VE K3 BELGELERİNDE ODY/ ÜDY BULUNDURMAK ZORUNLUDUR
Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 43/15. Maddesi; “ Yetki belgesi sahipleri, ilk yetki belgesi aldıkları tarihten itibaren 6 ay içinde, mesleki yeterlilik ile ilgili aşağıdaki yükümlülüklerini yerine getirmek ve faaliyetleri süresince muhafaza etmekle yükümlüdürler. Buna göre;
K TÜRÜ YETKİ BELGESİ E-DEVLET İŞLEMLERİ
*E-DEVLET YETKİ BELGESİ İLK BELGE BAŞVURUSU
https://www.turkiye.gov.tr/udvh-yetki-belgesi-ilk-basvuru-yenileme
NOT: BU KISIMDA ŞAHIS VE ŞİRKET ADINA (K2-K2*), ŞAHIS ADINA İSE (K2-K2*-K1- K1* VE K1(Ö) YETKİ BELGELERİ DÜZENLENEBİLİR.
1) E-devlet şifresiyle giriş yapın.
2) Kurumlar arasından “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını” bulup-tıklayın,
3) “Yetki Belgesi İşlemleri” bölümünden “Yetki Belgesi İlk Başvuru/Yenileme” kısmına giriş yaptıktan sonra açılan sayfanın sağ üstündeki “Yeni başvuru” butonuna basın ve almak istediğiniz yetki belgesini seçin.
4) Yetki belgesini seçtikten sonra açılan pencerede kişi bilgileri doğruysa “Kaydet ve Devam Et” butonuna basın.
5) Sonra Taşıtın plakası ve ruhsatın isim yazan bölümündeki seri numarasını önündeki harflerle birlikte girin ve “Ekle ve Kaydet” butonuna bastıktan sonra açılan sayfada “Ödeme Oluştur” tıklayıp, çıkan makbuzu Ziraat veya Vakıfbank’a ödeyebilirsiniz.
6) Ödeme işleminden sonra tekrardan E-devlete giriş yapılarak “Yetki Belgesi İşlemleri” bölümünden ‘’Yetki Belgesi Sorgulama ve Düzenleme’’ kısmından yetki belgesi oluşturulacak sonrasında “Taşıt Kartı Sorgulama ve Düzenleme” kısmında araç plakası yazılıp, Taşıt Kartı düzenlenebilecektir.
*E-DEVLET TAŞIT İLAVE İŞLEMİ
https://www.turkiye.gov.tr/kugm-ozmal-tasit-ekle
1) E-devlet şifresiyle giriş yapın. (Şirketlerde Bölge Müdürlüğümüzce Otomasyon sistemine tanımlanan imza yetkilinin şifresiyle giriş yapılacak.)
2) Kurumlar arasından “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını” bulup-tıklayın,
3) “Yetki Belgesi İşlemleri” bölümünden “Özmal/Sözleşmeli Taşıt Ekleme” kısmına giriş yaptıktan sonra açılan sayfada belge sahibi şahıs ise T.C Kimlik Numarasını, şirket ise Vergi Numarasını yazıp bir sonraki adıma geçecek.
4) Sonra Taşıtın plakası ve ruhsatın isim yazan bölümündeki seri numarasını önündeki harflerle birlikte girin ve “Ekle ve Kaydet” butonuna bastıktan sonra açılan sayfada “Ödeme Oluştur” tıklayıp, çıkan makbuzu Ziraat veya Vakıfbank’a ödeyebilirsiniz.
5) Ödeme yatırma işleminden sonra tekrardan E-devlete giriş yapılarak ve “Yetki Belgesi İşlemleri” bölümünden “Taşıt Kartı Sorgulama ve Düzenleme” kısmında araç plakası yazılıp, Taşıt Kartı düzenlenebilecektir.
*E-DEVLET YETKİ BELGESİ BELGE YENİLEME
https://www.turkiye.gov.tr/udvh-yetki-belgesi-ilk-basvuru-yenileme
NOT: BU KISIMDA ŞAHIS VE ŞİRKET ADINA (K2-K2*), ŞAHIS ADINA İSE (K2-K2*-K1- K1* VE K1(Ö) YETKİ BELGELERİ YENİLENEBİLİR.
1) E-devlet şifresiyle giriş yapın.
2) Kurumlar arasından “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını” bulup-tıklayın,
3) “Yetki Belgesi İşlemleri” bölümünden “Yetki Belgesi İlk Başvuru/Yenileme” kısmına giriş yaptıktan sonra açılan sayfanın sağ üstündeki “Yeni başvuru” butonuna basın ve almak istediğiniz yetki belgesini seçin.
4) Yetki belgesini seçtikten sonra açılan pencerede kişi bilgileri doğruysa “Kaydet ve Devam Et” butonuna basın.
5) Kayıtlı araçlar kontrol edilir doğru ise “Kaydet” butonuna bastıktan sonra açılan sayfada “Ödeme Oluştur” tıklayıp, çıkan makbuzu Ziraat veya Vakıfbank’a ödeyebilirsiniz.
6) Eğer ekleme yapacağını araç var ise taşıtın plakası ve ruhsatın isim yazan bölümündeki seri numarasını önündeki harflerle birlikte girin ve “Ekle ve Kaydet” butonuna bastıktan sonra açılan sayfada “Ödeme Oluştur” tıklayıp, çıkan makbuzu Ziraat veya Vakıfbank’a ödeyebilirsiniz.
7) Ödeme işleminden sonra tekrardan E-devlete giriş yapılarak “Yetki Belgesi İşlemleri” bölümünden ‘’Yetki Belgesi Sorgulama ve Düzenleme’’ kısmından yetki belgesi oluşturulacak sonrasında “Taşıt Kartı Sorgulama ve Düzenleme” kısmında araç plakası yazılıp, Taşıt Kartı düzenlenebilecektir.